In de wereld van vandaag is marketingautomatisering een van de belangrijkste tools die een ondernemer nodig heeft om tijd te besparen en de groei te maximaliseren.

Wat is marketingautomatisering?
Als u nieuw bent in dit vakjargon, laat u dan niet intimideren door het marketingjargon. Marketingautomatisering is eigenlijk gewoon een mooie manier om te zeggen dat je automatisch iets moet doen als er iets gebeurt.

Marketingautomatisering is voornamelijk tot stand gekomen om super repetitieve taken te automatiseren waardoor bedrijfseigenaren niet aan hun bedrijf konden werken. Jij kunt waarschijnlijk wel een paar dingen bedenken die je elke dag doet en waarvan je wilt dat ze worden geautomatiseerd.

Hieronder vindt u enkele voorbeelden van hoe je marketingautomatisering precies kunt gebruiken in jouw dagelijkse werk.

Scenario 1: een offerte aanvragen!
Stel dat voor uw bedrijf iemand een offerte van jou nodig heeft. Een bezoeker komt op jouw website terecht (vermoedelijk via verwijzing, google-advertenties of via organisch zoeken). Laten we aannemen dat je echt een goede CALL TO ACTIONS op jouw site hebt. De oproep tot actie op jouw site is om een ​​formulier in te vullen zoals ‘Vraag nu een offerte aan’ De nieuwe bezoeker vult het formulier “Nu een offerte aanvragen” in en wordt officieel een potentiële klant. Dit is waar de automatisering van start gaat. Er zullen nu twee geautomatiseerde acties plaatsvinden. Ten eerste krijgt jouw nieuwe prospect direct een antwoord per e-mail of sms (naar keuze):

We willen bevestigen dat we jouw offerteaanvraag hebben ontvangen. We zijn er nu mee bezig. Verwacht binnen 1-2 uur een telefoontje van ons. Als je meteen met ons wilt praten, neem dan gerust contact met ons op. Ons telefoonnummer is XXX-XXX-XXXX.

Vervolgens ontvang je automatisch de gegevens van deze persoon per sms naar je inbox of je telefoon.

John Doe heeft zojuist een offerte aangevraagd! Je hebt 2 uur om bij hen terug te komen. Onthoud dat hoe sneller je het doet, jouw slotratio omhoog gaat. Bevestig dat je dit hebt door te klikken op “Begrepen!” of klik op “Verzenden naar vertegenwoordiger 2”.

Wat gebeurt er als ik op Begrepen klik?

“Got It” is een trigger die de automatisering stopt, omdat we weten dat jij die prospect zult opvolgen. Als je het echter druk hebt en niet in staat bent om op te volgen, heb je nu de mogelijkheid om de lead om te leiden naar verkoper 2, zodat je er gerust op kunt zijn dat er zaken worden gedaan.

Scenario 2: producten verkopen op jouw site!
Stel dat je een e-commerce winkel heeft en producten op jouw site verkoopt en dat een potentiële lead nu online is in jouw winkel. Ze drukten op de knop Nu kopen. Ze stoppen je product in hun winkelmandje. Ga verder met uitchecken.

Ze vullen hun naam en e-mail in en staan ​​op het punt hun creditcardnummer in te vullen en af ​​te rekenen wanneer iets hen uiteindelijk van hun computer weghaalt. Net voordat ze hun aankoop kunnen voltooien, worden ze bij hun computer weggetrokken en zijn ze nooit klaar met uitchecken. Dit is waar de automatisering begint. Het systeem herkende dat de bezoeker zijn winkelwagentje had verlaten en de aankoop niet voltooide. We kunnen iets lanceren dat een ‘Abandon Cart Sequence’ wordt genoemd om ze terug naar de winkelwagen te trekken. De lead krijgt een e-mail met de tekst:

Hoi Joe,

U moet nog een stap voltooien. Ga alstublieft hierheen (links terug naar zijn winkelwagen) en voltooi uw aankoop. Als u niet tevreden bent met uw aankoop, kunt u binnen 30 dagen na uw aankoop een volledige terugbetaling krijgen.

Je winkelwagen wacht op je. Afrekenen >> [link naar winkelwagen]

Voor meer informatie over ons retourbeleid kunt u hier meer lezen => [link naar retourbeleid]

U kunt zoveel verlaten winkelwagen-e-mails verzenden als u wilt, totdat iemand een aankoop doet! E-commercebedrijven die campagnes voor verlaten winkelwagentjes implementeren, melden een vermindering van het aantal verlaten winkelwagentjes met 10% of meer.

Scenario 3: Boekingsoverleg.
Als consultant besteed je waarschijnlijk veel tijd aan het heen en weer gaan met klanten over de beste tijd om vergaderingen te houden. Dit kan een enorme ergernis en tijdverspiller zijn. Gelukkig kan marketingautomatisering hier ook werken en een hoop tijd besparen. Laten we zeggen dat de call-to-action op jouw site is: “Boek uw consultatie”. De bezoeker kan worden geboekt in een boekingskalender die wordt gesynchroniseerd met jouw Google-agenda waar jij je afspraken bijhoudt.

Ze kunnen zien wanneer jij beschikbaar bent en een tijd reserveren die voor hen werkt, zonder eerst met jou te hoeven communiceren. Verzamel hun naam en e-mailadres en dan zullen herinneringen voor de afspraak naar zowel jou als hen gaan en het enige wat je hoeft te doen is opdagen voor de vergadering!

Moet ik al deze dingen echt automatiseren?
Dat hoeft niet, maar het zal je helpen groeien. Omdat marketingautomatisering je in staat stelt als eerste te reageren. Waarom is dat belangrijk? Hier zijn enkele snelle statistieken.

19% van de kopers wil heel snel in contact komen met een verkoper tijdens de bewustwordingsfase van hun koopproces, wanneer ze voor het eerst over het product leren.

60% wil (nu) in contact komen met de verkoop tijdens de overwegingsfase nadat ze de opties hebben onderzocht en een shortlist hebben gemaakt.

20% wil met iemand praten tijdens de beslissingsfase, als ze eenmaal hebben besloten welk product ze willen kopen.

Wist u dat 41,2% van de verkopers (bedrijfseigenaren) zegt dat hun telefoon het meest effectieve verkooptool is tot hun beschikking? Marketingautomatisering stelt jou in staat om in elke fase van hun aankooptraject voorop te lopen bij potentiële klanten. Hierdoor kunt jij meer leads krijgen en sluiten met minder ondergeschikte arbeid.