Waarom heb ik marketingautomatisering nodig?

In de wereld van vandaag is marketingautomatisering een van de belangrijkste tools die een marketeer nodig heeft om tijd te besparen en groei te maximaliseren.

Geen ervaring?  Geen probleem. Wat is marketingautomatisering?

Als u nieuw bent in dit vakjargon, laat u zich dan niet intimideren door het marketing jargon. Marketingautomatisering is eigenlijk gewoon een mooie manier om te zeggen dat je automatisch iets moet doen als er iets gebeurt.

Marketingautomatisering kwam voornamelijk tot stand om super repetitieve taken te automatiseren waardoor ondernemers niet aan hun bedrijf konden werken. Ik weet zeker dat u waarschijnlijk een paar dingen kunt bedenken die u elke dag doet en die u zou willen automatiseren.

Hieronder staan ​​enkele voorbeelden van hoe u marketingautomatisering precies kunt gebruiken in uw dagelijkse werk.

Scenario 1: een offerte aanvragen!

Stel dat u meer offerte aanvragen wilt. Een bezoeker belandt op uw website (vermoedelijk via verwijzing, google-advertenties of via organisch zoeken). Laten we aannemen dat u heel goede call-to-action op uw site heeft. De call-to-action op uw site is het invullen van een formulier zoals “Vraag nu een offerte aan” Uw nieuwe bezoeker vult uw formulier “Nu een offerte aanvragen” in en wordt officieel een prospect.

Dit is waar de automatisering van start gaat. Er zullen nu twee geautomatiseerde acties plaatsvinden. Ten eerste krijgt uw nieuwe prospect direct antwoord per e-mail of sms (u kiest), dat zegt We willen bevestigen dat we uw offerteaanvraag hebben ontvangen. We werken er nu aan. U kunt binnen 1-2 uur een telefoontje van ons verwachten. Als je meteen met ons wilt praten, neem dan contact op met onze klantenservice op XXX-XXX-XXXX.

Vervolgens ontvang je automatisch de gegevens van deze persoon in jouw inbox:

John Doe heeft zojuist een offerte aangevraagd! U heeft 2 uur de tijd om terug te komen. Onthoud: hoe sneller je het doet, hoe hoger je sluitingspercentage.

Scenario 2: producten verkopen op uw site!

Stel dat u een webshop heeft en producten op uw site verkoopt en dat een potentiële klant nu online is in uw winkel. Ze klikten op de knop Nu kopen. Ze plaatsen het product in hun mandje en gaan verder naar de checkout.

Ze vullen hun naam en e-mailadres in en staan ​​op het punt om te betalen wanneer iets hen uiteindelijk van hun computer wegtrekt. Vlak voordat ze hun aankoop kunnen voltooien, worden ze van hun computer gehaald en vergeten zij het product daadwerkelijk te kopen.

Dit is waar automatisering van start gaat. Het systeem herkende dat de bezoeker zijn winkelwagentje heeft verlaten en de aankoop niet heeft voltooid.

We kunnen iets starten dat een Abandon Cart Sequence wordt genoemd om ze terug naar de winkelwagen te trekken. De klant ontvangt een e-mail met daarin iets als …

Hoi Joe,

U moet nog een stap voltooien. Ga hierheen (koppelt terug naar zijn winkelwagen) en voltooi uw aankoop. Als u niet tevreden bent met uw aankoop, kunt u binnen 30 dagen na aankoop een volledige terugbetaling krijgen.

 

Uw winkelwagen wacht op u. Afronding afronden >> [link naar winkelwagen]

 

Voor meer informatie over ons retourbeleid, lees hier meer => [link naar retourbeleid]

 

U kunt zoveel verlaten winkelwagen-e-mails verzenden als u wilt totdat iemand een aankoop doet!  webshops die campagnes voor verlaten winkelwagentje implementeren, melden een vermindering van verlaten winkelwagentje met 10% of meer.

 

Scenario 3: afspraak maken.

Als u een consultant bent, besteedt u waarschijnlijk veel tijd aan het heen en weer gaan met klanten over de beste tijd om vergaderingen te houden. Dit kan een enorme ergernis en tijdverspilling zijn. Gelukkig kan marketingautomatisering hier ook werken en een hoop tijd besparen.

Stel dat de call to action is: ‘Boek uw consult’.

De bezoeker kan worden omgeleid naar een boekingskalender die wordt gesynchroniseerd met uw Google-agenda waar u uw afspraken bewaart. Ze kunnen zien wanneer u beschikbaar bent en een tijd boeken die voor hen werkt zonder eerst met u te hoeven communiceren.

Verzamel hun naam en e-mailadres en dan er zullen herinneringen voor de afspraak naar u en hen uitgaan en hoeft u alleen maar naar de vergadering te komen!

Moet ik al deze dingen echt automatiseren?

Je hoeft het niet te doen, maar het zal je helpen groeien. Omdat u met marketingautomatisering snel kunt reageren. Waarom is dat belangrijk? Hier zijn enkele snelle statistieken.

19% van de kopers wil heel snel in contact komen met een verkoper tijdens de bewustwordingsfase van hun koopproces, wanneer ze voor het eerst over het product leren.

60% wil (nu) in de afwegingsfase in contact komen met verkopen nadat ze de opties hebben onderzocht en een shortlist bedenken.

20% wil met iemand praten tijdens de beslissingsfase, zodra ze beslissen welk product ze willen kopen.